LIFESTYLE By: Alexon June 21, 2019 @ 4:30pm

午睡好处多!医证「减肥更该睡午觉」

不管是学生每天下课后跑补习班苦读到深夜,或是上班族日日辛劳加班,隔天又要再起一个大早,挂着大大的惺忪熊猫眼,继续一天的行程,根本就是不符合人类生理的折磨啊!

其实,很多医师都认为睡午觉很重要,效果就像运动一样,可以帮助身体,因此如果能够切出一个午睡的小憩时段,不仅可以恢复精神,对于减肥中的人来说,更有加乘效果!

(图/unsplash/示意图)

根据外国网站整理的资料,条列出几条关于午睡的好处,或许这些神奇的「效果」,也会让你开始培养午睡的习惯。

1、午睡之后,饥饿感会降低很多,食欲被抑制之后,就不会失控想大吃大喝,自然就可以维持身材,不易发胖。

2、根据研究指出,人在得知自己可以多睡一下的时候,随着心里感到放松,血压也会跟着降低。

(图/翻摄PEXELS)

3、很多人都会误会,睡午觉会影响晚上正规的睡眠时间,其实完全不影响。

4、研究发现,每个礼拜坚持睡三天午觉的人,因心脏出问题而丧生的机率降低37%。

5、很多医师都同意,小睡就和运动的效果一样,对身体健康具有正面效果。

(图/翻摄自giphy)

6、很多人因为生活、工作压力过大,容易因为紧张、无法放松而失眠,但一但培养起午睡习惯之后,也会变得比较容易睡着。

7、如果你常感到自己脑子不太好使,容易忘东忘西,现在已经有很多研究证明,午睡可以让记忆力变更好,不妨尝试一下。

 

原文网址:三立新闻网

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Sun, 28 Jul 2019

李宗伟一家大小都爱「这家」马卡龙!你又怎能过错呢?

李宗伟一家大小都爱「这家」马卡龙!让李宗伟打趣直呼“还有人以为是我开的店!”

LIFESTYLE Fri, 11 Jan 2019

Nestle Malaysia Sahkan Produk KitKat Keluaran Jepun Tak Selamat

Nestle Malaysia Sahkan Produk KitKat Keluaran Jepun Tak Selamat Untuk Orang Islam

LIFESTYLE Sun, 6 Jan 2019

Perokok Ambil Inisiatif ‘Standby’ Pita Ukur Dalam Poket Demi 3 Meter

Demi ingin merokok dan melepak dengan rakan sanggup dibawa pita ukur kemana sahaja

LIFESTYLE Tue, 2 Jan 2018

Teknik Asas Memandu Ketika Meredah Air Banjir

rancanglah perjalanan anda dengan betul dan sentiasa peka dengan keadaan jalan raya jika berlaku banjir.

Fab Foodies! Mon, 22 Apr 2019

The Nasi Lemak Fiesta is BACK in IKEA Malaysia for a Limited Time Only!

It’s for a super limited amount of time so don’t miss out.

LIFESTYLE Wed, 14 Nov 2018

5 Tips Guna Pressure Cooker Untuk Lembutkan Daging

Petua yang dikongsikan adalah antara amalan turun-temurun oleh mak-mak kita sehinggalah ke hari ini

Events Fri, 4 Oct 2019

‘Dah Macam Pesta Coachella’- Karnival Starlight Pertama Di Genting Bawakan Zouk Secara Live!

Karnival ini raikan pesta Oktoberfest, Zouk Live dan banyak lagi!

Events Tue, 10 Jul 2018

Wow! Tun M Kongsi Rahsia Gaji Selama 29 Tahun

Saya simpan gaji saya. Itulah duit yang saya ada sekarang sebab semuanya dibayar oleh kerajaan.

LIFESTYLE Sat, 10 Mar 2018

Henti Pakai Burqa Atau…

Universiti Islam Negeri (UIN) di Jogjakarta berkata, 41 pelajarnya yang memakai burqa akan diberi kaunseling dan diminta berhenti menggunakannya jika mahu menerima ijazah.

Fab Foodies! Tue, 12 Jun 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda; Pari Asam Pedas

Nah, korang tak perlu meredah jem hanya semata-mata nak nikmati Pari Asam Pedas, check itu out resepi yang dikongsi oleh Chef Imelda Harris. Mudah!

| Live TV