LIFESTYLE By: SGMS Enal February 24, 2019 @ 2:50pm

Buah Blueberry Boleh Kurangkan Risiko Sakit Jantung

Kajian terbaru mendapati bahawa pengambilan blueberry mampu mengurangkan risiko sakit jantung sehingga 20 peratus, lapor Dailymail.

Para penyelidik mendedahkan pengambilan blueberry sebanyak 200 gram setiap hari selama sebulan dapat membantu memperbaiki fungsi salur dan mengurangkan tekanan darah tinggi.

Malah, para penyelidik ini juga berpendapat blueberry adalah makanan super yang sama efektif dengan pil mengawal tekanan darah yang biasa diperolehi daripada hospital.

Manfaat terhadap kesihatan ini diperoleh daripada sejenis bahan kimia dalam buah blueberry dikenali sebagai anthocyanin. Bahan kimia ini juga memberi warna biru pada buah berry tersebut.

Tekanan darah tinggi sebelum ini sudah diketahui adalah punca kepada penyakit kardiovaskular dan sekiranya tidak dirawat boleh menyebabkan penghidapnya mengalami masalah serangan jantung, stroke dan juga masalah buah pinggang.

Kumpulan penyelidik di Kings College London telah melakukan analisis terhadap manfaat meminum jus buah blueberry selama sebulan dan hasilnya minuman berkenaan berupaya untuk menyelamatkan nyawa manusia.

”Walaupun adalah lebih baik sekiranya orang ramai memakan keseluruhan buah blueberry ini, namun kajian kami mendapati bahawa warna biru pada buah itu mempunyai manfaat paling besar,” kata ketua penyelidik, Doctor Ana Rodriguez-Mateos.

”Jika perubahan baik yang kami dapat kesan berlaku dalam salur darah responden yang meminum jus blueberry setiap hari boleh membuatkan manusia menjadi lebih sihat, maka ia mampu mengurangkan risiko penyakit berkaitan jantung sehingga 20 peratus.

”Bluberry kaya dengan polyphenols, sebahagian adalah anthocyanins, tetapi turut juga mengandungi kompaun phenolic lain tetapi pada jumlah kecil seperti procyanidins, flavonols dan asid phenolic. Selain itu, ia juga kaya dengan pelbagai vitamin, serat dan mineral,” katanya lagi.

Kajian yang dilaksanakan melibatkan 40 orang peserta yang sama ada diberikan jus mengandungi blueberry seberat 200 gram setiap hari atau placebo.

Mereka mendapati bahawa dengan meminum jus berkenaan, fungsi salur darah bertambah baik dengan signifikan dalam masa yang singkat, 2 jam selepas meminum jus.

Manakala dalam tempoh sebulan pula, tekanan darah tinggi menurun sebanyak 5mmHg, jumlah penurunan yang sama bagi pesakit yang bergantung kepada ubat-ubatan moden.

Kajian berkenaan diterbitkan dalam Journal of Gerontology Series A.

Sumber: Dailymail

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Wed, 31 Jul 2019

你从未见过这 21 座城市的空拍美照!

我们到世界各地的城市去观光,沿路拍下许多著名的景点,但往往无法看到城市的全貌……

Events Fri, 12 Jul 2019

‘Happy Birthday’-Kejutan Agong Buat Tun M, Isteri Di Istana Negara

Selamat Hari Jadi, Tun Mahathir & Tun Siti Hasmah. Semoga terus sihat, Amin!

LIFESTYLE Mon, 29 Jul 2019

Bahaya Makan Makanan Pedas Boleh Hilang Ingatan

Nak makan pedas boleh tetapi kena berpada-pada ya!

LIFESTYLE Tue, 23 Jan 2018

5 Tempat Percutian Yang ‘Wajib’ Anda Pergi Sekali Seumur Hidup

20 Tempat Percutian Yang ‘Wajib’ Anda Pergi Sekali Seumur Hidup

Hiburan Mon, 18 Feb 2019

Age Beautifully and Healthily with Anti-Ageing Recommendations

Gotta look good to keep up with the flow!

LIFESTYLE Sat, 17 Mar 2018

5 Petua Hilangkan Sakit Kepala

Migraine atau sakit kepala bukan penyakit membahaya tetapi bila dibiarkan boleh melarat . Jom baca tips hilangkan sakit kepala

LIFESTYLE Sat, 28 Apr 2018

BBQ Alligator Jadi Kegilaan Terbaru Penduduk Los Angeles

BBQ Alligator Jadi Kegilaan Terbaru Penduduk Los Angeles “Sangat Lembut Dan Dipanggang Sempurna,”

LIFESTYLE Wed, 17 Apr 2019

「生活总是不顺心」最近感到无力的原因是?

生活总是有些不顺心的事情?最近老觉得挺无力的,来试着了解最近的无力感是从何而来吧!

Fab Foodies! Fri, 17 May 2019

炒比烫健康!高温水煮青菜营养恐流失

炒比烫健康,高温煮青菜流失营养!营养师:缺油恐排便困难。

Contest Mon, 28 Oct 2019

#xtragiveaway World’s First-Ever “Train To Busan” Horror House Experience Contest; 12 Free Tickets To Give Away!

You know what’s better than a good haunted house during Halloween? Yup, it’s FREE haunted house! So what are you waiting for? Join in the contest now!

| Live TV