LIFESTYLE By: SGMS Enal January 20, 2020 @ 11:07am

Insomnia Akibat Makan Roti Putih?

Saintis di New York City mencadangkan bahawa pengambilan makanan dengan kandungan gula yang tinggi boleh menyebabkan tahap gula dalam darah naik dengan tinggi sehingga mengakibatkan badan melepaskan hormon punca seseorang individu itu sukar tidur. Turut dipercayai bahawa individu wanita lebih berusia yang makan makanan bergula dan roti putih akan cenderung mengalami insomnia.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition ini telah mengkaji buku harian makanan bagi lebih daripada 50,000 individu wanita pertengahan usia 60-an. Responden wanita yang terlibat dalam kajian ini telah melalui proses menopaus dan tahap indeks glisemik diet mereka telah dicatatkan oleh saintis.

Pengukuran indeks glisemik diet ini akan mengukur kesan makanan kepada gula dalam darah seseorang individu. Ini kerana makanan tinggi lemak atau protein mempunyai kandungan indeks glisemik lebih rendah berbanding makanan tinggi karbohidrat dan gula, yang akan mengakibatkan peningkatan tahap gula dalam darah.

Analisis penyelidikan

Analisis catatan dalam buku harian yang dilakukan mendedahkan pengambilan bijirin yang diproses dan gula dikaitkan dengan keadaan tidur yang tidak mencukupi. Keadaan ini juga dikaitkan dengan timbulnya keinginan untuk makan dengan lebih banyak, sekali gus turut akan memberikan kesan terhadap badan.

Berdasarkan kajian mendapati wanita dengan skor indeks glisemik diet tertinggi adalah 11 peratus lebih berkemungkinan untuk mengalami insomnia berbanding individu wanita yang mempunyai tahap skor indeks yang paling rendah.

Selain itu, responden wanita yang terlibat dalam kajian ini juga adalah 16 peratus lebih berkemungkinan untuk membangunkan masalah insomnia dalam tempoh susulan kajian jika mereka mengambil terlalu banyak makanan tinggi kandungan gula.

Individu wanita yang diet pemakanannya melibatkan pengambilan sayur-sayuran, serat dan buah-buahan (bukan jus) adalah sangat tidak berkemungkinan untuk mengalami insomia atau mengembangkan risiko untuk membangunkannya.

Walaupun buah-buahan, secara umumnya mempunyai kandungan gula yang tinggi. Namun, buah-buahan juga mempunyai kandungan serat yang dapat membantu mengurangkan peningkatan gula dalam darah. Keadaan ini sekali gus menjadikan ia sebagai makanan rendah indeks glisemik.

Hasil kajian

Menurut pengarang utama kajian, merangkap pakar psikiatri di Columbia University, Dr James Gangwisch, “Hasil daripada penyelidikan yang dijalankan membuktikan pemilihan dan pengambilan diet pemakanan tertentu adalah penting kepada individu yang mempunyai masalah insomnia.”

”Maka, jika seseorang ingin menghindari daripada berdepan dengan masalah insomnia, mereka perlu mengelakkan pengambilan makanan bergula serta mengawal berat badan,” ujar Dr James lagi.

Tindak balas badan

Walaupun kajian ini tidak menjelaskan mengapa pengambilan gula dan makanan karbohidrat diproses seperti roti putih, kek, pastri dan pasta boleh memberikan kesan terhadap kuantiti tidur seseorang, namun Dr James mempercayai perubahan hormon akibat pengambilan makanan tersebut boleh menjadi faktor mendasari.

Dr James menjelaskan, “Apabila gula dalam darah naik secara mendadak, badan anda akan bertindak balas dengan melepaskan insulin. Situasi ini akan menyebabkan penurunan gula dalam darah, sekali gus mengakibatkan pelepasan hormon seperti adrenalin dan kortisol. Hormon-hormon tersebut boleh mengganggu tidur.

Apa kata pakar?

Seorang penyelidik dari Tufts University di Boston yang tidak terlibat dengan penyelidikan ini, Dr Jose Ordovas berkata, “Kesan yang berlaku mungkin sebaliknya.”

Beliau berpendapat bahawa, wanita yang tidak dapat tidur akan cenderung untuk berdepan dengan diet yang tidak sihat. Ini kerana keletihan yang dialami akan meningkatkan pengambilan makanan ringan.

”Menggunakan kajian ini sebagai asas kepada pencegarah dan rawatan insomnia adalah sangat tidak kukuh,” ujar Dr Jose.

Selalunya doktor akan menyarankan diet rendah glisemik kepada individu yang perlu menurunkan atau mengawal kadar gula dalam darah mereka. Ini termasuk mereka yang menghidap diabetes, perlu menurunkan berat badan ataupun membangunkan tabiat pemakanan yang seimbang dan sihat.

”Untuk mendapatkan tidur yang lebih baik mungkin boleh dijadikan sebab lain untuk mengamalkan pemakanan rendah glisemik. Selain itu mesej utama dalam kajian ini adalah untuk menghadkan pengambilan karbohidrat diproses seperti roti putih dan gula tambahan yang berisiko untuk membangunkan atau memburukkan lagi insomnia,”  ujar Dr Jose.

Insomnia adalah satu keadaan biasa yang mempengaruhi tidur anda dan ia boleh berlaku kepada sesiapa. Walau jika keadaan yang anda hadapi semakin kronik, pastikan anda mendapatkan bantuan profesional.

Sumber :  Hello Doktor

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sun, 17 Mar 2019

Blue Hole’ Muncul Dekat Pulau Sipadan

Satu-Satunya Dan Pertama Di Malaysia, ‘Blue Hole’ Muncul Dekat Pulau Sipadan

LIFESTYLE Thu, 17 Oct 2019

Model Victoria’s Secret Bella Hadid Wanita Tercantik Di Dunia

Bella Hadid adalah pemenang yang jelas apabila semua unsur wajah diukur untuk kesempurnaan fizikal

Fab Foodies! Wed, 28 Aug 2019

减肥好朋友?研究:低糖饮料越喝越胖

无热量?喝低糖是「自我感觉良好」!研究:喝越多吃得越胖~

Automobile Thu, 3 Oct 2019

HUAWEI Lancar 13 Produk Terbaharu Hari Ini

Wow! So, apa tunggu lagi dapatkan produk terbaru yang pastinya hot dari HUAWEI

Hiburan Mon, 11 Mar 2019

Pantene Encourages Women to Keep Active in Sports through #WANITABESI

Because women are capable of really anything!

LIFESTYLE Fri, 11 Oct 2019
Fab Foodies! Fri, 18 May 2018

Menu Jimat Dapur Bersama Chef Imelda Harris

Bersesuaian dengan tema hari ini iaitu menu jimat dapur, kos untuk membuat mee sup cendawan bebola ikan menggunakan bahan-bahan di bawah RM 10. Jimat kan?

LIFESTYLE Thu, 22 Aug 2019

Datang Haid Lewat Tapi Tak Hamil?

Datang Haid Lewat Tapi Tak Hamil, Ini 4 Punca Yang Si Isteri Perlu Tahu

LIFESTYLE Thu, 9 May 2019

This Hotel Offers Special Exercise Courses & Spa Treatments for Overall Wellbeing

Bringing a new type of health and wellness in a getaway.

Fab Foodies! Wed, 6 Mar 2019

Buat Foodie Lovers, Kenali 5 Chef Instafemes Ini

Kalau korang nak tahu, akaun Instagram ini merupakan antara akaun Instagram masakan yang paling best, ini terbukti dengan para pengikut mencecah 1 juta. Jom, kita layan!

| Live TV