LIFESTYLE By: SGMS Enal April 6, 2019 @ 10:53am

Punca Utama Kematian Berbanding Rokok

Diet ditakrifkan sebagai jumlah makanan yang dimakan oleh seseorang. Selain itu, ia didefinisikan juga sebagai pengambilan nutrisi tertentu yang dilakukan bagi tujuan kesihatan mahupun untuk menurunkan berat badan. Menurut kajian, diet yang diamalkan setiap hari merupakan ‘pembunuh paling kejam’ berbanding aktiviti merokok yang menyebabkan satu daripada lima kematian di seluruh dunia.

Para penyelidik mengatakan kajian itu bukan mengenai obesiti tetapi tentang diet yang berkualiti rendah. Diet seperti ini akan merosakkan hati malah boleh menyebabkan kanser. Global Burden of Disease melalui analisis yang dilakukannya mendapati bahawa tabiat pemilihan makanan yang salah akan memendekkan jangka hayat seseorang di seluruh dunia. Antara diet yang menyebabkan kematian adalah :

1] Terlalu banyak garam – tiga juta kematian

2] Terlalu sedikit bijirin – tiga juta kematian

3] Terlalu sedikit Buah-buahan – dua juta kematian

Gambar : Pritikin

Prof. Christopher Murray, Pengarah Institusi Kesihatan Metrik dan Penilaian di Universiti Washington menyatakan bahawa pemakanan merupakan unsur penting dalam kesihatan, pengambilan kekacang, sayuran, serat dan omega-3 dari makanan laut yang kurang akan menjadi ‘pembunuh utama’ di dunia.

Dalam penyelidikannya, terdapat 10 dari 11 juta kematian berlaku adalah berkaitan dengan diet.

Ia disebabkan penyakit kardiovaskular yang berpunca daripada pengambilan garam. Pengambilan garam yang berlebihan akan menyebabkan tekanan darah tinggi dan berisiko untuk terkena serangan jantung dan strok.

Malah, ada masanya individu akan mengambil terlebih mahupun terkurang setiap nutrisi yang dicadangkan kepada mereka.

Menurut Prof. Murray, diet yang benar-benar hebat adalah diet yang meningkatkan kadar pengambilan bijirin, kekacang, sayur-sayuran dan mengurangkan garam.

Sumber : bbc.com 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Sat, 18 May 2019

You Can Now Use Your Touch ‘n Go eWallet to Pay at KFC

TNG Digital Sdn Bhd announced a strategic partnership with the country’s biggest quick service restaurant chain, KFC Malaysia. Customers can now make QR-payments across all KFC restaurants nationwide using Touch ‘n Go eWallet. Syahrunizam Samsudin, […]

Fab Foodies! Fri, 5 Apr 2019

Enjoy These 7 Delicious Homemade Chai Tea Recipes from Dilmah Tea!

Let’s enjoy the weekend with a good cup of chai!

Fab Foodies! Tue, 23 Jan 2018

情人节送什么?齐做巧克力互送对方,好像OK窩~

还在犹豫情人节要送些什么吗?女的送花,男的送草?不如两人一同报名“情人节心形马卡龙和巧克力工作坊”亲手制作情人节礼物,互送对方,让感情升华之余又可一解买礼物的烦恼。

LIFESTYLE Wed, 19 Dec 2018

努力许久都不见起色,我该选择放弃吗?

努力已久却始终不见起色,放弃有时不是件坏事,但选择放弃是对的吗?

Fab Foodies! Wed, 10 Apr 2019

Break Fast With These Delicious Meals this Ramadan by Resorts World Genting

Get a satisfying break fasting meal with all the delicious menus.

LIFESTYLE Fri, 23 Mar 2018

Hey Potterheads, a Harry Potter-Themed Cruise is Coming!

Get your robes, wands and brooms ready, wizards and witches.

LIFESTYLE Wed, 21 Aug 2019

Patutlah Duit Syiling Ada Jalur Pada Bahagian Tepi

Baru tahu tentang fungsi jalur di tepi duit syiling

LIFESTYLE Tue, 9 Jan 2018

10 LOCAL DRUGSTORE MAKEUP PRODUCTS THAT YOU NEED TO TRY!

2018 resolution: to slay without breaking the bank – CHECKED!

You’re welcome!

LIFESTYLE Thu, 26 Apr 2018

日本疯传「巨大长尾夹」竟是手提包

你是文具控吗?是的话,日本近期在推特疯传的「巨大长尾夹」,一定会引起你尖叫,因为它其实不是个文具,反而是咖手提包!

LIFESTYLE Sun, 8 Apr 2018

3 Sebab Jangan Makan Ubi Kentang Bertunas

Lebih baik mencegah dari merawat dan tidak perlu kita makan makanan yang boleh mendatangkan kesakitan seperti ubi kentang bertunas

| Live TV