LIFESTYLE By: SGMS Enal February 10, 2019 @ 2:48pm

Terdedah Kepada Risiko Kanser Usus Jika Duduk Lama Menonton TV

Kajian yang dikeluarkan dalam jurnal perubatan, JNCI Cancer Spectrummendakwa duduk dalam tempoh yang lama iaitu sekurang-kurangnya 2 jam setiap hari menonton televisyen boleh meningkatkan risiko kanser usus sebelum menjelang usia 50 tahun.

Diketuai oleh Dr. Long Nguyen daripada Massachusetts General Hospital dan Harvard Medical School mendakwa bahawa risiko berkenaan boleh meningkat sehingga 70 peratus sekiranya seseorang meluangkan masa 2 jam atau lebih di hadapan kaca tv.

Menurut laporan Times Now News, pasukan penyelidik melakukan kajian ke atas tingkah laku tidak aktif yang ditunjukkan oleh 89,278 responden wanita berusia diantara 25 hingga 42 tahun di Amerika Syarikat.

Daripada jumlah tersebut, lebih daripada separuh 118 kes masalah kanser usus dalam kalangan orang muda menunjukkan tabiat duduk di depan tv lebih daripada sejam setiap hari. Tingkah laku tersebut menunjukkan pesakit-pesakit tersebut mempunyai risiko 12 peratus lebih tinggi berbanding mereka yang kurang meluangkan masa di depan tv.

Kajian yang ikeluarkan oleh JNCI Cancer Spectrum adalah antara kajian terawal yang mengaitkan tingkah laku tidak aktif dengan masalah kanser usus.

Dalam kebanyakkan kes, kanser usus yang biasanya boleh dielak sekian lama dipercayai hanya menyerang inidividu-individu berusia 50 tahun ke atas, bagaimanapun sejak beberapa tahun kebelakangan ini, berlaku peningkatan kes kanser usus dalam kalangan pesakit berusia 20-an dan 30-an.

Sumber: Times Now News

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sun, 9 Jun 2019

Jika Anak Anda Mengalami Beguk, Apa Perlu Anda Buat?

Kalau ikut petua guna cecair seperti nila untuk surutkan bengkak, tetapi adakalnya rawatan bersama doktor diperlukan

LIFESTYLE Sat, 10 Mar 2018

Henti Pakai Burqa Atau…

Universiti Islam Negeri (UIN) di Jogjakarta berkata, 41 pelajarnya yang memakai burqa akan diberi kaunseling dan diminta berhenti menggunakannya jika mahu menerima ijazah.

Fab Foodies! Thu, 31 Jan 2019

「最佳减肥食物」佳节聚餐不怕肥胖

每逢佳节团聚时,很多朋友都担心因参加很多聚会而且缺少运动就会长胖。但如果你细心留意的话,有几种零食可以填饱肚子又不愁身体失控地增肥……

LIFESTYLE Thu, 16 Jan 2020

在办公桌上吃午餐不利健康!

医疗服务公司BUPA数据显示,约三分之一的英国上班族习惯在办公桌上吃午饭;而另一份来自隐形眼镜商AcuVue的调查,现代人均每年有1700个小时在电脑前度过。 伦敦卡斯商学院(Cass Business School)的行为学教授斯派塞(André Spicer)说,人们一天之内的工作效率从早上开始至下午递减,一个人的注意力只能集中有限的一段时间,需要放松一会才能恢复精力。 “午餐就是有助于恢复注意力的放松时间”。 而在萨里大学(University of Surrey)2012年的一份研究显示,一边工作一边吃饭容易吃太多。 研究者之一健康心理学教授奥格登(Jane Ogden)说,吃饭时工作分散人们对吃的注意力,大脑不记得吃了什么,身体对食物的感知度也下降,到了下午很容易又感到饿,又开始吃东西。 另外,这也是一种不良的办公室文化。一些员工觉得连午餐都在工作,是卖力工作的表现;逐渐这让离开吃饭的员工感到压力,担心雇主觉得他们工作量轻,有时间吃饭休息。 其实,边工作边吃饭既没效率、又对员工健康不利。英国人把这种不健康的文化称为「假积极表现主义」(Presenteeism)。 斯派塞建议,公司、企业应该鼓励员工离开办公桌吃饭,消除假积极表现主义。公司、企业的管理者应该邀请员工一起离开吃饭,或在工作场所开创就餐环境。   原文网址:阿波罗新闻网

Fab Foodies! Mon, 29 Jan 2018

失眠一整晚?全都因为你吃「这6种食物」太多

常常睡不好,让人好烦恼?其实,失眠跟你的饮食习惯大有关系!生活中某些让你意想不到的食物,可能让你一夜无眠。国外网站《News.com.au》分享多位营养师的意见,并列出以下6种失眠食物,睡前建议你最好别吃,以免影响睡眠品质!

Fab Foodies! Sun, 11 Mar 2018

5 Manfaat & Kebaikan Makan Buah Kurma

Kurma adalah salah satu makanan manis dan multiguna yang dapat meregulasi proses pencernaan. Kurma dapat meningkatkan energi dalam waktu 30 menit bagi yang mengkonsumsinya.Manfaat dari kurma diantaranya bebas dari masalah konstipasi, gangguan pencernaan, masalah jantung, […]

LIFESTYLE Mon, 10 Sep 2018

Gastrik Ketika Hamil Merungsingkan Ibu

Gastrik ketika hamil dan pedih ulu hati adalah suatu perkara yang normal dan dialami oleh 45%-80% wanita. Ia turut dikaitkan sebagai gastroesophageal reflux disease(GERD), di mana ia melibatkan ketidakselesaan pada bahagian sekitar perut dan ulu hati, terutamanya pada […]

LIFESTYLE Wed, 9 Jan 2019

Berita Baik Untuk Semua, CJ WOW Shop Kini Boleh Di Tonton Sepanjang Hari!

Beli belah anda di rumah lebih mudah dengan CJ WOW SHOP hanya disaluran ntv7 dan TV9!

LIFESTYLE Tue, 19 Jun 2018

日本惊现「超巨大观音」降世!

最近日本一系列「巨大观音现世」照片在网路上疯传,从图片可以看到,观音大到非常惊人,让人有种奇怪的违和感,这到底是发生了什么事啊?

LIFESTYLE Tue, 31 Dec 2019

| Live TV